Monday, April 15, 2019

Bali-2

Cerita kurun masihi lagi. Harap bertabah laa membaca cerita zaman purba. Aku habiskan dulu cerita yang lama-lama, nanti baru update yang terkini. Hari kedua di Bali. Lepas breakfast di Hotel, terus kami gerak ke Luwak Coffee Plantation. Aku perasan tempat di Bali ni jauh-jauh. Kalau nak ke satu-satu tempat menarik mengambil masa yang lama compare masa dekat Bandung. Sampai tempat kopi ni, perkara pertama serbu toilet. Hehehe. Kawasan sini cantik jugak. Banyak jugak laa tempat yang boleh bergambar. Sudah ambik gambar naik tempat nak test kopi. Aku tengok je laa. Idok laa aku rasa sebab nampak macam tak menarik, tapi kawan-kawan aku kata ada yang sedap. So dorang semua memborong laa kopi semua.




Free. Ko minum laa semua. Lepas tu jangan lupa beli.




Nak ku tepek gambar banyak sangat. Halal je laa apa yang ada. Sudah selesai kat kopi ni, perjalanan di teruskan ke Kintamani. Nak ke sini pun ambik masa lama jugak. Apa yang ada dekat Kintamani adalah gunung berapi. Masa aku pergi berasap-asap gunung berapi ni. Terbayang dalam otak aku, kalau meletup, sempat ke aku nak lari. Huhuhu. Dekat sini jugak kami lunch secara buffet and mengadap gunung ni. Kalau tanya aku berbaloi ke idok, kalau aku pergi sendiri aku takkan makan buffet ni. Tak sedakkk weiii. Baik aku turun and makan benda lain. Aku ambik serba sikit nak rasa, sudahnya tak habis. Tak boleh telan wei.







Selesai membuang apa patut dah juga solat, kami gerak turun. Dalam perjalanan turun akan jumpa Tegalalang Rice Terraces. Sini pun tempat ambik gambau je laa. Itu pun ambik gambau sekeping dua, mata dah tengok gerai-gerai yang ado. Nama nak turun sampai bawah idok laaa. Ambik dari atas sudah. Padi je kan. Malaysia pun ado, tapi bukan kat lereng bukit ler.


Dekat Tegalalang kejap je, sebab tujuannya hanya untuk bergambar. Seterusnya teruskan perjalanan ke Tanah Lot. Sini syok sebab banyak kedai. Hehehe. Sebelum ko sampai ke dalam, kiri kanan kedai je. Sampaikan semua malas nak masuk, nak dok menghabiskan duit kat kedai je. Tour agent cakap jangan beli sini sebab mahal. Tapi kalau ko nak yang berkualiti, aku rasa sini okey. Mahal sikit tapi ko puas hati. Dekat tanah lot ada temple. Masa aku pergi air surut. So ramai laa yang pergi kat dalam gua tu. Situ jugak ada ular yang aku dengar dorang puja as tuhan. Aku idok la masuk. Risau aku kang tiba-tiba air pasang tenggelam aku kat situ. Macam biasa laa, gambar sebagai bukti dah jejak kaki ke Tanah Lot.


Dalam gua ni yang dikatakan ada ular. Seram haku, idok laa aku pergi sana. Selesai kat tanah lot kami dinner di Bale Udang Mang Engking. Makan lebih kurang sebab misi penting ialah menabur pitisss. Tapi sayangnya, bila ko pergi ramai-ramai ni ada jugak yang perangai macam taik kan. Bila tour agent kata tunggu luar pukul 6, ada sorang dua pukul 7 tak nampak batang hidung lagi. Dia sorang je laa sibuk shopping. Orang lain menunggu ko dengan panas hati. Sudahnya sampai bandar kedai pun dah nak tutup. Dapat jalan-jalan je laaa. Harapan musnah ko. Aku jalan jugak kat Kuta, konon-konon nak cari jugak sudahnya balik tangan kosong. Itu pun berazam, esok pagi harap-harap kedai bukak awal, so bleh shopping sikit-sikit.

#Sambung hari terakhir next entry. Tata.

No comments: