Saturday, April 13, 2019

Kelantan-Muzium

Mula-mula pergi muzium perang. Fee nak masuk dewasa RM2 and kanak- kanak RM1. Masa aku pergi, bahagian atas muzium tutup, jadinya staff cakap bayo RM2 sudah 😆😆. Setingkat je laa dapat tengok dalam muzium senjata ni. Banyak peninggalan jepun je. Aku nak buat pengakuan. Yang sebenarnya aku memang tak suka masuk muzium. Bukan aku tak suka sejarah ke hape. Aku tak suka dalam muzium dengan gelap malapnya, dengan simpan barang lamanya. I is takut u. Sarah macam aku jugak laa. Bila kena naik tingkat 2, dia dah tarik tangan aku ajak keluar.  Bagus Sarah sebab ibu pun takuittttt. Muzium kedua muzium islam. Ala-ala rumah or surau or masjid lama dulu kala. Dalam tu semua ada and tingkat atas ada cerita pasal Tok Guru Nik Aziz. Aku tak naik sebab Sarah taknak naik. Tiket sama harga dengan muzium perang and pakcik yang jaga baik hati suruh bayar RM2 je 😌😌.








Lepas tu pergi Istana lama pulak. Dalam tu lagi laaa aku rasa ngeri. Why laa semua muzium gelap and suram. Masuk dalam istana ada seksyen by seksyen. Dalam tu akan tunjuk adat istiadat diraja beserta sekali alatan yang digunakan. Contohnya masa berkhatan, berkahwin, bersalin and banyak lagi. Disebabkan dalam memang tak dibernarkan ambik gambor, maka tiada laa gambo dalam istana lama ni. Ada sekeping dua yang ambik kat luar.




No comments: