Monday, March 1, 2010

Maid

Dah bermacam2 carita aku dengar pasal maid..maid lari la..maid buta huruf la..maid x buat kerja la..melawan n banyak lagi..aku pun 1st time ada maid..masa mula2 tu janggal gak la..tiba2 ada org asing kat umah aku..tujuan utama aku ambik maid pun sebab syafiq..disebabkan budak tu senang sangat sakit..aku xmau ambik risiko hantar taska or umah org..so aku telah pakse-rela hubbyku cari n bayar segala fee yang berkaitan utk ambik maid ni..aku x ambik tru agen ye..kalu tru agen..humangaih..mahal nak m****s...cekik darah tu..Rm5k-8k..hubby telah meminta pertolongan ibunda tersayang supaya mencari seorang maid yang buler dipercayai supaya wang anaknye tidak hangus begitu sahaja..hhahahaah..

Baru 3 bulan maid ada..tapi aku rasa macam bertahun dia kerja ngan kteorang..aku dok ngan mak aku..so tugas utama selain uruskan papik..dia tolong mak aku buat kerja umah..umah aku xde la byk menda nak buat sampai dia pun nak naik busan..aku xde la tegas sangat..ko nak buat pe..buat asalkan ko tau kerja ko..bdk ni x payah suruh pun dia buat..bangun kul 5.30 dia dh sibuk kat dapur..hahaha..dia jarang tgk tv..kalu xde kerja dia join la kteorg tgk tv..aku xde la nak halau dia dok dapur je..dh abis kerja leh la dok bersenang lenang..bab makan pun x berkira sangat..ape kteorg makan dia pun makan..

Aku cuma harap perangai baik dia ni bertahan la sampai 2 tahun..kalu x pening kepala aku weh..cumanye aku nak tanya..bila masa sesuai nak bg dia pkai HP..bukan ape..tepon umah aku dlm bilik mak aku..bilik tu larangan..dia xleh masuk..kang aku tinggal dia ngan papik kat umah je..aku plak yg risau sbbnye xleh call..sah2 kalu call umah dia x angkat sbb dia xleh masuk bilik..korang rasa dh patut ke aku bg dia pakai HP????


4 comments:

Liza said...

i am so scared to have a maid and sgt respek those who choose to have one, byk sgt horror stories and so little action, kalau they all kena skit, satu malaya gegar!

ErNa said...

tu la pasal..kalu maid kena dera majikan salah kan..tp kan i rasa mesti ada sbb kena dera..x dengar kate kut maid tu..well..terpulang pd individu n luck jugakkan..kalu dpt yg baik n rajin ok la..kalu x..hmm..nasib la..

Bella Enveeus said...

hi first time dropping in here..

in a way, i believe you rasa senang dgn your maid, which is good but about bagi pakai hp ni.. maybe you should let it be more than a year.. sbb maids ni baru2 lagi pandai je buat perangai baik.. my last maid, for one whole year she was so nice and hardworking.. kerja sume elok.. tp msk thn kedua, dia dah start gatal dgn contractor rumah sblh, jantan tu siap belikn dia hp pastu lari n sempat curi brg2 saya.. nasib baik kitorg dpt tgkp dia coz umah kitorg pki cctv

cadangan saya, beri masa.. pastu bila dah bg dia hp, jgn bg dia simpan, esp kalau u 1 family ada di rumah.. bkn apa, kata org sediakn payung sblm ujan.. kita kena sentiasa berwaspada.. 5k-8k bukan sikit.. :)

ErNa said...

i dh bg dia pkai..bkn ape..susah i nak call umah..parents pn x bg tp if ada emergency mcm mana kan..i tawakal je la..mintak2 semuanye ok..harap2nye