Monday, July 8, 2013

Curi-Curi Cinta- Siti Rosmizah

Buku ni aku beli masa Pesta Buku Antarabangsa. Nak memulakan baca and nak menghabiskannye memang hazab. Bukan sebab cerita tak best, tapinye tebal benor. Lengoh tangan dok pikul buku ni. Aku ambik masa 2 hari untuk menghabiskan novel terbaru Siti Rosmizah.

Start je baca, aku dah hangin dengan watak Intan. Dengan berlagaknye, mata duitannye. Penat abang and emak dia bertungkus lumus cari duit hantar belajar oversea. Kisahnye dia berjumpa dengan Daniel di Airport semasa sampai ke Malaysia. So dia tanamkan dalam jiwa dia nak pikat si Jantan ni. So bermacam-macam cara la dia guna sampaikan masa mak dia demam pun dia gunakan si Daniel ni. Mak si Intan ni Buta. Abang dia Iskandar kerja Driver kat ofis Daniel ni. Daniel memang anti gile dengan minah ni. Tapi bila di perangkap (sebenarnye bukan intan perangkap walaupun dia ada niat) abang si Intan mintak la Daniel bertanggungjawab. Daniel takde choice, kawinlaa dia.

So lepas kahwin, dia nak ajar Intan, dia tinggalkan kereta and rumah mewah dia, so diangkutnye Intan ke rumah yang usang and pakai kereta buruk. Intan takde pilihan, terpaksa la dia ikut sahaja. Masa ni la macam-macam berlaku. Daniel cemburu dengan Badrul, Daniel dah tangkap cintan dengan Intan, Intan dah sedar diri.  Macam-macam la. Tapikan aku rasa bab yang tak boring sangat masa dorang kawin sampai habis novel ni. Awal-awal boring skit.

Kalau nak tau ending, climax macam mana, sila la baca, Tu pun aku bagitau hok depan-depan je. Kalau nak cerita semua, takyah beli novel la kan. Baca je ape yang aku tulis. Wakakakaka.

Novel ni lebih kurang sama je dengan 7 hari mencintaimu. Lebih kurang sama tapi tak serupa. Siti Rosmizah berjaya lagi buat air mata aku menitik-nitik tanpa henti. Benci tau. Macam mati laki dah aku baca buku ni. Macam jadi dekat aku je, punyala menjiwai watak betul. 

Untuk novel terbaru ni aku bagi 4 star..



 Sinopsis Novel
 
“Kalau dah susah sangat, hantar aje rumah orang tua! Lagipun bila adik kahwin nanti suami adik tu mestilah orang kaya jangan haraplah adik nak kahwin dengan orang miskin. Orang kaya nak ke terima mak mentua macam tu? Abang Is, doa ajelah setiap hari biar tuhan panjangkan umur abang Is. Kalau boleh biar mak yang mati dulu dari abang Is. Jalankan tanggungjawab dulu jangan senang aje nak lepaskan beban kat orang lain!”.

Ya Allah! Terkedu Iskandar mendengarnya. Kenapa perangai adiknya sampai sebegitu rupa? Biadap! Kurang ajar! Berlagak! Sombong! Itulah Intan Raihana. Buang emak, buang saudara kerana duit dia sanggup lakukan apa saja. Perancangan diatur. Daniel Hakim harus menjadi miliknya!

“Hei! Kalaulah niat awak nak tackle saya, sebab berangan nak jadi bini orang kaya. Mulai hari ni! Detik ni! Awak campak terus niat awak tu! Sebab saya akan pastikan, sampai saya mati pun awak tak akan jadi isteri saya!” Itu kata Daniel pada Intan. Namun perancangan tuhan tiada siapa boleh menghalangnya.

“Saya akan bertanggungjawab Is. Saya akan bernikah dengan Intan. Itu janji saya.” Tegas jawapan Daniel. Namun jelas kelukaan pada setiap patah katanya. Dendam Daniel berlingkar di hati. Janjinya! Intan Raihana akan memamah segala perbuatannya nanti!

“Kau ingat aku nak percaya lagi cerita bohong kau tu! Aku tau kau dah terdesak nak ikat aku! Kau goda aku! Kau buat aku jatuh cinta dengan kau dan akhirnya aku tersungkur di kaki kau! Aku akui memang aku dah cintakan kau! Tapi dengan apa yang kau dah buat dekat aku! Mulai saat ini, cinta aku dah mati buat kau! Aku tak akan terima anak tu! Sebab perempuan macam kau bukan saja tak layak jadi bini aku! Tapi kau juga tak layak nak jadi ibu pada anak aku! Aku tak nak anak aku lahir dari rahim perempuan macam kau! Hambur Daniel sepuas hatinya.

Ya Allah! Luluh hati Intan mendengarnya. Kejamnya lelaki ini? Tanpa dapat dikawal air mata menitis tanpa henti.

“Adik tahu memang manusia tu tak sempurna mak. Sebab adik pun pernah buat kesilapan yang cukup besar dalam hidup adik. Adik kecewakan mak, adik kecewakan abang Is. Tapi akhirnya adik berubah mak. Dia janji nak mulakan hidup baru dengan adik. Tapi mana janji dia mak? Dia campak adik macam kucing kurap! Adik benci dia mak! Adik benci dia! Dia tak layak jadi suami adik! Lelaki ini dah mati dalam hidup adik!



6 comments:

Cik Lily Putih said...

camm best je buku ni...

ErNa said...

try la baca..buku siti rosmizah so far semua best

SOFIAH - SWIFT said...

god novel ni best sangat .. tpi jln crite novel siti rosmizah byk sama tpi sngt menarik .. so awesomeeeeenesss !!!!!!!1

Anonymous said...

semua n0vel ct r0smizah hampir sme la jln cter nye. tp,ttp awesome,,

Unknown said...

Mcm mane nak bace novel ni sampai habis.. Tak sabar nunggu episode 17 tayang

Unknown said...

Apakah bisa membeli novel ini di indonesia