Thursday, January 3, 2013

Alang Rebus Tak Empuk


Aku beli buku ni sebab tertarik dengan tajuk dia. Bila dah baca, bagi aku buku dia simple. Jalan cerita menarik. Tergelak-gelak la jugak aku baca. Watak ziyad yang suka perempuan cantik akhirnya jatuh cinta jugak pada perempuan biasa or sederhana. Aku suka sebab jalan cerita dia banyak berkisar pada realiti bukan fantasi semata-mata. Kalau nak tahu selanjutnya, sila la baca. Macam biasa aku tak pandai nak review buku. Tapi buku ni aku bagi 4 bintang.

Sinopsis:

Sepatutnya, sejak awal lagi aku sedar diri. Ziyad memang tak akan jatuh cinta pada perempuan 'sederhana' seperti aku  ni. Hanya aku yang terlebih perasan, berangan-angan sampai tak ingat dunia. Sepatutnya aku bilang dulu jerawat yang aku ada. Kemudian bahagikan dengan jumlah parut yang dah rupa macam apam bintik polka (polka dot) ni. Lepas tu darabkan pula dengan kulit aku yang tak ubah macam kulit manggis terlebih masak. Dah dapat jawapannya itu, barulah aku buat perbandingan dengan kriteria yang Ziyad nak. Sesuai ke tidak?

Sepatutnya, aku semak dulu terma dan erti sebenar perkataan 'kawan' dan 'kekasih' itu dalam Kamus Dewan (Edisi Empat) terbitan DBP. Barulah aku tak tersalah tafsir maksudnya.
Degil. Degil. Degil.

Baik, Shifa. Marilah kita berfikir secara positif. Ini bukan pengakhiran sebuah kehidupan. Kalau tak ada Ziyad, mungkin ada orang lain yang lebih sesuai yang Allah janjikan untuk kau.
Dengar baik-baik Shifa.
Dengar.
Lupakan Ziyad. lupakan Ziyad.
Lupakan.

Mulai sekarang, dalam hidup seorang Nurul Shifa tidak akan ada lagi lelaki bernama Mohd Ziyad Hafni yang bertahkta.
Titik.

Tetapi, mampukah perkataan pada kertas itu diterjemahkan dalam hati secara mudah, Shifa?
Manalah tahu, kalau-kalau Ziyad tidak bermaksud begitu, Shifa?

Nurul Shifa, perwatakannya sederhana. Sifatnya yang pendiam menjadikan dirinya tidaklah begitu menarik perhatian jejaka-jejaka di universiti. Namun Shifa telah jatuh cinta pada Mohd Ziyad Hafni, si kacak yang bisa menggetarkan jiwa sesiapa yang memandang. Kayu pengukur Ziyad kepada wanita pula adalah melalui kecantikan fizikal. Lantas, Nurul Shifa semestinyalah sudah siang-siang lagi terkeluar dari carta. 

Menyedari hakikat itu, Shifa sekadar memendam perasaannya dalam hati. Shifa mengharapkan perhubungan ‘kawan’ itu akan berkembang sehingga ‘kahwin’. Tetapi Ziyad sudah meletakkan garisan panjang antara dia dan Shifa dan tidak akan sekali-kali melepasinya kerana Ziyad telah jatuh cinta dengan seorang perempuan cantik bernama Zara Juliana Richardson. Jadi apakah akhirnya kisah cinta tiga segi ini?

2 comments:

Rasp said...

suka baca buku yang lite2 nie sis...
iyelah sekadar untuk rehatkan minda tak leh baca yg berat2 kan....

Anonymous said...

XuiGds [url=http://onnrainnmcm.com/#70430]MCM バッグ[/url] RdiGkm http://onnrainnmcm.com/ XrxAcj [url=http://mcmsenmon.com/#57399]MCM 店舗[/url] OqsPew http://mcmsenmon.com/ NkvPay [url=http://ninnkimcm.com/#53068]MCM 通販[/url] BduPpp http://ninnkimcm.com/ XteDkr [url=http://kaidokumcm.com/#42727]MCM キーケース[/url] AeySmr http://kaidokumcm.com/ IxcZrt [url=http://manzokumcm.com/#58681]MCM 店舗[/url] JrcWhj http://manzokumcm.com/ CojYmj http://chloenihon.com/ EqlKiv [url=http://chloenihon.com/]クロエ 長財布[/url] LaqZpg http://louboutindendou.com/ PydOwp [url=http://louboutindendou.com/]クリスチャンルブタン 靴[/url] SdbEkj http://guccisenmon.com/ ShqDpz [url=http://guccisenmon.com/]グッチ[/url] SshHwv [url=http://mcmhannbai.com/]MCM バッグ[/url] ZbwTis [url=http://mcmhannbai.com/]MCM 長財布[/url]